Den felles, digitale portalen sikrer trygge utsendelser til alle som skal ta kursene og enkel rapportering av hvem som har gjennomført kursene, på tvers av tilknyttede selskaper.
Forhandlere som selger eller leaser gjenstander, biler, maskiner etc. har som regel flere finansieringsselskaper de forholder seg til. Hvert finansieringsselskap må, etter den nye hvitvaskingsloven, kunne dokumentere at selgere av finansiering har gjennomgått årlig opplæring i anti-hvitvasking. Det kunne i praktsis bety at samme selger måtte ta denne opplæringen hos to-tre - fire ulike finansieringsselskaper pr år.
Med den felles, digitale portalen er det nok at selger av finansiering tar kurset en gang pr. år. Resultatet registreres og er tilgjengelig for alle finansieringsselskaper tilknyttet selger. Det gjelder også om selger bytter arbeidssted. Samtidig får finansieringsselskapene en trygg og kvalitetssikret utsendelse av kurs med automatisk årlig utsendelse. En administrator i hvert finansieringsselskap kan enkelt gå inn og få rapporter på sine selgere.
Kursene leveres rett i forhandler/selgers mailboks og kan tas enten på mobil, nettbrett eller pc.
Det er flere måter å administrere brukere på.
Zelo sitt API lar et eksternt system (frontsystem) opprette nye brukere i Zelo og sende ut kurs, samt å sjekke status på om selgeren har gjennomført kurset. I noen tilfeller automatiseres også stenging av selgerens tilgang til å legge inn søknader dersom den mangler påkrevde kurs.
Dersom man har tilgang til Zelo har man en "live" oversikt over all gjennomføring. Man kan også eksportere rapporter etter behov. Dette får administratoren oversikt over: