Om oss

Vi utvikler, vedlikeholder og drifter United Compliance

Spama, i samarbeid med Zelo, har utviklet løsningen og drifter den. Løsningen baserer seg på et årlig samarbeid med kunder og Finansieringsselskapenes forening (Finfo).

Bakgrunn

Spama har levert e-læring innen antikorrupsjon og compliance til finansnæringen i et par ti-år. i forbindelse med presentasjon av et kurs i anti-hvitvasking for ansatte i finansnæringen, fikk vi følgende hjertesukk fra hvitvaskingsansvarlig: "Hvis dere kunne hjelpe oss med et kurs i anti-hvitvasking for forhandlere og selgere av gjenstander, så ville jeg kunne sove rolig om natten. Dette er min dårlige samvittighet at vi har altfor dårlige kontroll på dette!"

Senere skjønte vi at det ikke var nok å levere et kurs, men at hovedutfordringen var å utvikle en felles portal som gjorde at forhandlere og selgere kunne ta kurset en gang, og samtidig være registrert som "gjennomført" hos flere finansieringsselskaper. Vi inngikk et samarbeid med Zelo, og Spama/Zelo kan nå tilby en ferdig utviklet og tilgjengelig løsning innen compliance for alle finansieringsselskaper.

Spama AS

Spama ble etablert i 1952 og eies av norske sparebanker. Selskapet har spesiell kompetanse innen bank og finans. I 1958 kjøpte Spama opp Sem & Stenersen Prokom, som har digitalisering av offentlig sektor som spesialisering.  Begge selskapene er samlokalisert i Oslo med en felles ledelse og består av totalt 50 ansatte.

Spama utvikler produkter og tjenester innen følgende områder:

  • Kurs og konferanser
  • E-læring
  • Juridiske avtaledokumenter og vilkårvisning
  • Skolemateriell
Spama hjemmesideBilde som viser Spama sin kontorlokaler

Zelo AS

Zelo ble etablert i 2017, og utvikler en plattform for distribusjon av innhold til HR, internkommunikasjon, opplæring og markedsføring. Selskapet har kontorer i Oslo, Stavanger og San Francisco, og er søsterselskap til Zoaring AS som har utviklet film og innhold til en rekke store kunder siden 2012.

Zelo spesialiserer seg på:

  • Enkel distribusjon til mottakere via ulike kanaler som e-post, SMS, Slack, Workplace og Teams.
  • Optimalisering av tidspunkt for leveranse av innhold for best respons.
  • Innsikt til forbedring av innhold for å engasjere målgruppen mest mulig.
Zelo hjemmesideSkjermbilder fra Zelo satt inn i datamaskiner